Några funderingar såhär långt

Bild från förra helgen. 
 
 
Här kommer några funderingar som vi haft ang. graviditeten & babyn såhär långt. Ni får gärna säga er åsikt och kanske ge några kloka råd om ni sitter på några såna :) 
 
 
1. Ta reda på kön eller inte? Jag sa direkt vi fick reda på att jag är gravid att jag inte vill ta reda på babyns kön. Roy, däremot, vill absolut veta på förhand om det blir en pojke eller flicka. Om jag känner mig själv rätt så kommer jag dock bli så ivrig den dagen det går att få reda på det, att jag inte kommer att kunna hålla mig. Hur har ni gjort? 
  
2. Lägga ut bilder på barnet på nätet eller inte? Vi har diskuterat detta från och till, och just nu lutar det mot att vi inte kommer att visa babyns ansikte på nätet, utan bara mer diskreta bilder där t.ex. ansiktet syns i profil. Dock blir det väl så, att man tar så många fina bilder på lillen, att man bara mååååste visa åt alla. Vad har ni för åsikt gällande detta? 
  
3. Att kolla nacksvullnaden på babyn för att utesluta Downs Syndrom. Vi tänker inte göra detta. Dels för att det ökar risken för missfall, men också för att jag aldrig skulle göra abort även fast det skulle visa sig att babyn har Downs Syndrom. Barnet är precis lika älskat och välkommet ändå, oavsett vilken sjukdom eller syndrom det bär på. ♥ 
#1 - - Em:

SV: Tack snälla du! Och vad glad jag blir av att läsa punkt nummer 3 i detta inlägg, det är precis så det ska vara! Kram

Svar: Vad glad JAG blir! :) Kram
Saragunmarie

#2 - - Nina:

1. Vi ville ta reda på kön och på ul var det inte direkt svårt att se vad det var heller så oberoende hade vi fått veta. Jag är nog lite för nyfiken av mig för att låta bli ;)

2. Klurar jag själv på fortfarande så har inga kloka ord att komma med där.

3. Vi kollade och första delen ger ingen ökad risk för mf, det är bara ett vanligt blodprov i armen + ul. Då får man reda på en siffra (ex. 1/70 000) som säger hur stor risk det är för DS. Är ni överens om att behålla oberoende så kan det ju vara bra att veta ifall risken skulle vara stor. Så kan ni kanske bättre förbereda er på att det KAN komma ett barn med en utvecklingsstörning :)
Det är om man får hög risk och väljer att fortsätta undersöka som ökar risken för missfall (iom fostervattensprov).

Sen kan jag också tipsa om att skippa nya klädinköp i början, upp till strl 68 finns det mängder och massor med så gott som nya kläder på loppisar för nästan inga pengar alls :)

Svar: Tusen tack för dina tips! Dom är guldvärda för oss som är nybörjare på det här området ;)
Saragunmarie

#3 - - Annika Westerlund:

1. Bestämde vi oss för att inte göra för könet spelade ingen roll. Men då det var en vecka kvar var jag så nyfiken att jag frågade: Då svarade läkaren att "det är en flicka och det har jag vetat länge". Så när jag sen på kvällen hade permiss från Barnmorskeinstitutet jag låg på p.g.a. havandeskapsförgiftning för att träffa Alf och gå på en förlossningskurs sa jag när jag mötte honom: "Hej älskling här kommer dina två flickor. Jag och Rebecka!"
2. Varför inte? Jo för man är rädd "elaka människor" ska missbruka bilderna. Men en ansiktsbild "tänder" man ju inte på eller? Svar: Vet inte hur jag skulle gjort fb m.m. fanns ju inte då.
#. Gjorde inte vi av samma anledning som ni!
Grattis igen och kramar

Svar: Tusen tack för dina svar! :) Kram!
Saragunmarie

#4 - - M:

1) Vi tog reda på könet. Inte så svårt att se för oss, visade sig vara en kille :) Kändes lättare att förbereda. Dock köpte vi svart vagn och grå säng för att kunna använda inför framtida syskon. Vi satsade i en ganska dyr brio vagn och vill därför spara den. Fundera tidigt på hur mycket pengar ni är beredda på att lägga ut. Nya saker är dyra!!! Vill ni köra på loppis börja kolla i god tid :) Tänk dock på säkerhet, ålder m.m på vissa saker. Kolla även om ni köper en gammal vagn att det inte finns dolt mögel då det är skadligt för barnet. Kläder finns det gott om i bra skick på loppis, på fb har jag stött på flera goda människor som gett bort kläder :)
2) Vi publicerar bara bilder där ansiktet inte syns. Till familjen brukar vi skicka bilder och är någon annan nyfiken får de komma på besök :) vill inte att hela världen har tillgång till hur mitt barn ser ut.
3) Vi kollade första delen och det var ingen stor chans för DS så vi gick inte vidare. Men glada att vi kollade. Skulle det då eller på något ul kommit fram att barnet varit sjukt. Skulle vi avbrytit graviditeten, eftersom vi inte skulle velat ta det till denna grymma värld med orättvisor om man inte är "frisk".

Svar: Tack så mycket för dina svar! :)
Saragunmarie

#5 - - Therese:

1.Med första barnet tog vi reda på könet mest för att maken ville veta när han var i militären under största delen av graviditeten och vi tyckte att det räckte med "spänning" iaf. Fast jag ville inte veta könet med första barnet gick jag med på att ta reda på för att kunna planera lite mer eftersom jag var själv större delen. Jag sa samtidigt att om vi tar reda på med första barnet så gör vi det inte med andra barnet. Nu är jag gravid i v.39 och vet att vi har en liten tjej i min mage, för den här gången ville jag veta ;)
2. Jag har bara satt ut sådana bilder på vår son där man inte ser ansiktet. Han kan sitta med ryggen till eller liknande men jag vill inte visa hans ansikte på nätet. Vill någon se hur han ser ut är dom välkomna hit.
3. Vi har gjort alla 3 ultraljud man får göra. v. 12, v. 20 och v.36. Vi har gjort dom för att känna oss lugna och se att bebisen mår bra i magen. Det första ul där man kan få reda på om barnet möjligen har DS har vi gjort mest för att se så bebisen lever och har det bra. Det skadar inte bebisen på något sätt. Jag har dock aldrig valt att ta något blodprov för att se hur stor chansen är för att något av våra barn ska ha DS. Barnet är ju älskat från första stund och vi har aldrig känt att vi vill göra ett blodprov för att se hur stor chansen är att det har DS eller inte.

När vi fick vårt första barn så berättade vi inte åt någon vilket kön bebisen hade. Det var vår egna hemlighet fram tills han tittade ut. Vi köpte barnvagn, babyskydd begagnade. Spjälsäng hade mina föräldrar kvar sedan jag var liten så den fick vi, kläder köpte vi mest neutrala som passade båda könen och nästan alla kläder på rea. Eftersom jag var den enda som jobbade när maken var i militären och jag skulle försörja oss båda innan han började jobba efteråt så köpte vi mycket just begagnat eller på rea. Det behöver inte vara dyrt att skaffa saker till bebisen :) Men börja i tid med dom större sakerna för att undvika att allt köps i sista stund och då blir det lätt dyrare.

Svar: Tusen tack för alla tips! :)
Saragunmarie

#6 - - A-M:

Tror det är lika många som tar reda på könet som de som inte tar.. Vi orkade hålla oss från att ta reda på med alla våra tre, men nog var det spännande att gå och vänta! Kolla nacksvullnaden ville inte jag heller, inte tar man ju bort ett barn ifall d har downs, som du sa... Önskar er lycka till och jag gläds med er!

Svar: Tusen tack! :)
Saragunmarie

#7 - - Anonym:

1. Jag tror att jag skulle vilja veta könet, inte för att jag tycker att det spelar någon roll men för att jag är så jäkla nyfiken!

2. Jag tycker inte att det är nåt fel med att lägga upp någon bild på facebook t.ex. då alla spädbarn ändå ser ganska lika ut. Sen när barnet blir äldre tycker jag att man kanske kan hålla sig ifrån att lägga upp 100 bilder, det är ju ändå en annan person som man lägger ut på nätet.. (och ärligt talat, ingen vill se bilder på andras barn varje dag heller)

3. Fint att ni känner så och vilken tur er baby har som är så efterlängtad av sina föräldrar. Dock hoppas jag att andra som kommenterar har förståelse för de som avbryter sin graviditet när de får veta att barnet har någon sjukdom. Det betyder nog i de flesta fall inte att man inte vill ha ett "missbildat barn", utan att man vet att man inte har ekonomi eller resurser att ta hand om ett barn som behöver dygnet runt vård i många år. I vissa fall vet man också att barnet inte kommer att överleva länge (eller födas dött) och då är det väldigt sorgligt vad man än gör.

Lycka till med allting! Passa på att ta hand om dig själv nu under graviditeten.

Svar: Tack ska du ha!! :)
Saragunmarie

#8 - - Linda:

1. Jag tror nou at vi sko ta reda på kön, ja sko va alldejlis fö nyfiken att int jö e :D
2. Jättesvårt! jag tror att ja säkert sko vis bilder på vårt barn, man vill ju säkert vis åt all vilken sötnos man har fått tisammans! sedan kanski ja å tycker, en aning, att all ska ha rätt ti säg om man får lägg upp bilder på ejn eller int, å ett lilli bån kan ju int direkt säg varken bu eller bä om just he ämni.
3. Jag sko it ha na skilna helder om ja sko få et bån me DS, he sko va lika myki välkommet å älskat entå. MEN ja sko kanski nou vila ta rejda på eftersom man bäter kan förberejd se på all vis inför tiden framför me ett barn me DS. ta reda på all information på förhand om allt va DS innebär från födseln å uppväxten. :)

Svar: Tack Linda för dina svar ;)
Saragunmarie

#9 - - Mikaela Kortell:

1. Vi ville inte ta reda på könet och vill inte göra det nu heller. Med första var vi dock inställda på att det var en pojke så vagnen som vi skaffade var en ny Emmaljunga i ljusblått och mörkblått. Skaffade en ny dyr vagn för att vi ville att alla ev. kommande barn skulle kunna använda vagnen utan att behöva skaffa en ny eller nya delar till den. Alla större sakervi skaffade gick i blått eftersom vi var säkra på att det var en pojke men ändå inte ville ta reda på könet. Babyskyddet var mörkblått men begagnat. Kom dock ihåg att kolla datumet på babyskyddet ifall ni köper begagnat eftersom det rekommenderas att inteanvända dem efter ca 5-7 år beroende av märke.
2. Vi har nog satt ut bilder med ansikten av våra barn men väljer att inte publicera bilder av dem där de är mer lättklädda. Men vad som är rätt och fel kan jag inte svara på.
3. I samband med ultra har nackvecket nog kontrollerats på båda flickorna för att ta reda på hur stor sannolikheten är att de har DS. Med den här graviditeten har de även tagit blodprov från armen av mig som skickats vidare på undersökning. Fostervattensprov skulle jag inte ta och harinte tagit. Man måste dock veta ganska fort om man vill att de kollar nackvecket eller inte. För min del kollades det nu före vi hann säga nått på ultra, vet dock inte om de gör det automatiskt eller inte efter att modern uppnått en viss ålder. När det gäller blodprovet sa de att något ändrat och att de nu tar blodprov som skickas på undersökning. Ifall de märker något extra så blir jag kontaktad och om inget hörs så är det inget avvikande och risken är mycket liten att babyn har DS. Vi skulle nog ta emot babyn även om det hade DS eller hade någon annan gravt handkappning och babyn skulle bli lika älskad som ett friskt barn. Är det meningen att man skall få ett hanikappat barn så tycker inte vi att man skall göra abort bara fö att barnet är annorlunda. Vi anser att om man väljer att skaffa barn så skall man vara beredd på att barnet kan ha någon skada men att det ska få all kärlek det kan få utan att bli utstött av sina föräldrar/familj.

Lycka till! :)

Svar: Tusen tack för dina svar! :)
Saragunmarie

#10 - - Jessica:

1. Vi ville gärna kolla könet på babyn men det ville inte babyn utan låg med benen i kors ;)
2. Vi lägger nog ut bilder på vår dotter för hon är ju det finaste vi har men jag har nog förståelse också varför man inte gör det. Då hon blir äldre så kanske vi inte lägger ut lika mycket bilder. Jag lägger absolut inte ut några nakenbilder utan alltid med kläderna på för hon kommer ju senare i livet att se dessa bilder.
3. Vi kollade nog risken för DS men mest var det för att få se att vårt underverk levde och mådde bra i magen :)

Alla gör olika och alla har rätt till det. Man ska göra det som känns rätt för en själv och sin baby!

Svar: Tack för dina svar! :)
Saragunmarie