Packa BB-väskan

 
I måndags skulle jag ju börja packa BB-väskan, men då blev det ju ett oplanerat sjukhus-besök, så då lämnade det. Nu tänkte jag göra ett nytt försök. 
 
Jag har kollat runt lite på olika bloggar och plockat ihop en lista som låter vettig. Ni som har erfarenhet får gärna hojta till om ni tycker att jag nämnt nånting onödigt eller om jag glömt nåt viktigt. 
 
 
 
#1 - - Malin:

Våtservetter, babynest och amningskudde skulle jag nog lämna hemma och inte släpa med till BB. Jag packade min väska dagen innan igångsättning. Födde (och bor) iofs i Jakobstad, men vi hade nog tillgång till våtservetter (behövdes inte, man rekommenderas att tvätta nyfödda i rumpan p.g.a tunn och känslig hy), spytrasor, tuttar... Hade inte heller med babyskyddet och babyns kläder, pappa tog dem till BB sen. Men om din sambo hela tiden kommer att vara i Kokkola med dig så kan ni ju ta med.

I Jeppis sade de åt oss (när vi var på besök till BB innan förlossningen) att de rekomenderar att inte packa med hela hemmet till BB, det mest finns ju att tillgå där. Babyn har ju sjukhusets kläder under vistelsen :)

Svar: Babynestet tar vi absolut med hursomhelst, eftersom jag hört om många som haft nytta av det. Amningskudden kanske vi kan lämna hemma, men våtservetter & tuttar & sånt tar ju egentligen ingen plats i väskan, så de får nog följa med. Bilstolen följer absolut med, men den får va i bilen tills det är dags att åka hem. Förhoppningsvis får vi familjerum, så då kommer troligtvis Roy att va där hela tiden.
Saragunmarie

#2 - - Therese:

Som malin skrev här ovanför så kan du nog lämna hem våtservetter, spytrasor och amningskudden. Bärselen kan ni också lämna hemma eftersom dom vid kokkola har en sorts "tubtopp" som man får låna för att ha bebisen nära kroppen :) Den är mycket bättre än en bärsele och man vill man så får man sätta på den redan i förlossningssalen när babyn är född och sen får man använda den så mycket man vill under tiden man är på bb.
Kläder åt bebisen finns det gått om där också så det räcker nog med en eller två uppsättningar tills ni åker hem :)

Svar: Jag har hellre med för mycket än för lite, men vi får se hur vi gör med småsaker som våtservetter & spytrasor. Jag tänker ju att dom inte tar så mycket plats, men om dom är helt onödiga så kan vi ju lika gärna lämna dom hemma. Vi får se. Jag kommer troligtvis inte att få gå runt och bära bebisen mer än nödvändigt efter snittet, så Roy får avgöra sen om han vill ha med bärselen eller inte. Den kan ju ligga i bilen om han vill ha med den, så är det bara att hämta den ifall den behövs.
Saragunmarie

#3 - - sandra:

Amningskudde fanns att låna på bb i jeppis, kanske det även finns i kokkola? Mina egna kläder satte jag på mig först när vi for hem, ville inte förstöra dem med avslaget. Och jag tyckte det var skönt att byta ofta och då var det behändigt med de "snygga" sjukhuskläderna.

Svar: Jag tar med egna kläder för säkerhetsskull. Används dom inte så är det ju inte hela världen :) Amningsdynan måste jag fundera på än.
Saragunmarie

#4 - - heidi:

De ända vi igentligen behövde var kläder för hemfärden åt mig och babyn, lite snacks till förlossningen, telefon, kamera och rådgivningkort! Hade packat lite extra allt men konstaterade att det nog inte behövdes :) men det är ju lite roligt att planera och förbereda också. Det skadar ju inte att ha med....

Svar: Tack för tipsen :)
Saragunmarie

#5 - - heidi:

...ja och så toalettsaker! :)

#6 - - Gravid me nr3:

Amningskudden och babynestet skulle jag nog lämna hem, tar ju jättemycket rum att slarva med och vet inte vad man skulle behöva dessa till på BB. Läppomada och en flaska som du kan ha vatten i till dig själv, en sån med kork man kan dra upp med tänderna, min erfarenhet är att man är jätte törstig och får lätt torra läppar. Kläder åt babyn behövs nog bara för hemfärd, har nog alltid använt sjukhusets babykläder under BB tiden. Spännande tider.. :)

Svar: Amningskudden kanske får lämna hemma, men babynestet följer absolut med! Jag tror att det är tryggt för bebbo att få sova i det från början. Kläder vill jag också ha med några uppsättningar av. Om de sen inte används så är det ju inte hela världen.
Saragunmarie

#7 - - Anonym:

I jeppis fick man lån inneskor på bb bådi han och en sjölv.. Amningskudd finns att lånas, en tutt/napp fick vi tärifrån. Annar med amningsbhn så rekommenderar ja att vänt me att köp na mang föränn baket du sir vilken storlek e ska va.. Hadd en bh som jag int kuna använd na föri dottern var 6 månader och han var passli typ 3 vickor föri hon födist.

Svar: Jag äger bara en amnings-bh ännu, så jag tänker nog köpa åtminstone en till så att jag kan byta om. Sen måste jag ju köpa flera i efterhand då jag vet vilken storlek jag behöver och om jag ens kan fortsätta amma.
Saragunmarie

#8 - - melissa:

Hej!

Babynestet kändes bra att använda på bb, speciellt eftersom min lillkille var så liten. Sen tyckte jag det viktigaste var telefon, laddare, läppomada (torra läppar av lustgasen) shampoo, balsam, tandborste, tandkräm och hårborste. Jag använde mig också av egna strumpor och efter ett tag även egen amningsbh när brösten började läcka. Amningsgummi och inlägg finns vid bb. Likaså vårtkräm.

Vi fick ju tyvärr inte familjerum (9 födslar bara den dagen som Ivar föddes) så Jan körde fram och tillbaka. Jag bad om en endaste sak, och det var "boken om mig". Tiden blev lite lång då jag hade svårt att varva ner och sova när Ivar sov, så jag tyckte om att skriva i den om förlossningen och annat jag hade i färskt minne då.

Men som övriga skrivit så finns allt som har med amning och skötsel av bebisen där på plats, så det behövs egentligen inte förrän man åker hem . :)

Svar: Tack för tipsen :) Babynestet följer absolut med fastän de flesta påstår att det är onödigt. Nåt häfte ska jag också komma ihåg att packa ner så att jag kan skriva ner förlossningsberättelsen om jag orkar och vill, så länge jag minns den ordentligt :)
Saragunmarie

#9 - - Jennifer:

Precis som fleir andra redan konstatera behöver man int så myki å he mesta finns tär. Egna kläder använd vi bara tå vi for hejm. Tyckt e va bara skönt att ha demde "nätt" bakåframvänd paitona som lätt gick att ta ipi tå man sku amm. För att int glöm bort eingangsunderbyxorna å bh-näti, som funka finemang men va langt ifrån snygg... :)Men he bestämber man sjölv va man vill ha för kläder! Ja tyckt e va praktiskt att int böv förstör å skita ner egna kläder.
Kamera, telefon, toalettsaker (tandbårsta!) å tidningar/bööker va typ he enda egna vi använd under hande vikon vi var på bb :) Nu ere ju 3 år saan så kanski ja har glömd na :P

Svar: Tack för tipsen :)
Saragunmarie

#10 - - Nina B:

Skippa kläder åt dig/bebisen, använd sjukhusets så slipper du en massa tvätt i början :) I övrig är jag ganska överens med ovanstående ;)

Svar: Några uppsättningar kläder följer nog med hursomhelst. Används de inte så är det inte hela världen :)
Saragunmarie

#11 - - Emmi:

Nu har jag fött i Vasa, men har inte behövt något annat än min telefon och glasögonen (höhö) under bb-vistelsen. Kläder för båda finns där, onödigt att laga mer tvätt åt sig än man behöver. Tvättattiraljer åt bebis finns också så något sånt behövs inte. Egna duschgrejer vill man kanske nog ha, men kläderna finns som sagt. När du ska hem behöver du egna förstås :) bärsele vet jag inte när jag skulle ha använt den för med båda mina har jag nog antingen legat bredvid eller så har de varit i den där "plastsängen" de sover i. Absolut inte gått runt och bärt på dem. Babynest har vi inte heller tagit i användning förrän hemma pga den där sängen de har på bb som man går och skuttar framför sig om man behöver ha dem ut ur rummet. Sist och slutligen finns det i te så mycket tid för annat än amning, sova och äta.

Svar: Bärselen får Roy avgöra om han vill ha med eller inte. Jag tror nog att den får följa med i bilen hursomhelst. Hellre för mycket med sig än för lite :)
Saragunmarie

#12 - - Anonym:

Amningskuddar finns i kokkola :)

Svar: Okej, tack :)
Saragunmarie

#13 - - Anonym:

Babynestet är guld värt!mEn kom ihåg att lägna nåt på botten ifall det kommer en spya.

Svar: Tack! :)
Saragunmarie

#14 - - Anonym:

Jag använde själv till en början endast amningstopparna, också på BB, så de är de enda egna klädplaggen jag hade användning för. Så kan jag tipsa om att man från som gåva från BB en libero-väska som innehåller bl.a. våtservetter..

Svar: Tack för tipset :)
Saragunmarie

#15 - - Isa:

Jag hade oxå en lika lång lista som du har men när jag kom hem hade jag bara använt filten till bäbisen i stort sett. Att "less is more" gäller nog faktiskt den här gången =). Håller med föregående om bärselen, den kommer absolut inte att behövas för ni kommer vilja vara så nära det går när lillkillen väl är ute ;) men kan rekommendera en bärsjal om din kille absolut vill bära honom i nånting, de är fantastiska!
Härda ut nu de sista veckorna för snart håller du lyckan i din famn.

Svar: Tack! :)
Saragunmarie

#16 - - Brunnsgatan:

Jag håller också som bäst på att packa väskan! Eller den är klar förutom de saker vi behöver fortfarande (rådgivningskort, telefon osv...) Efter att ha dammsugit nätet på tips så har jag köpt parfymfri hudkräm (så att bebisen känner sin mammas doft och att den inte täcks över av massa parfymer). Så det är mitt tips! :)
Vi ska föda i Åbo och på förberedelsekursen fick vi order om att inte ta med något till bebisen (på grund av att det inte finns utrymme) utan att pappan ska åka hem och hämta bilstol och kläder till hemresan när det är dags att åka hem. Fast jag tänker nog ändå smyga med åtminstone ett gosedjur i väskan... ;)

Svar: Parfymfri hudkräm råkar jag faktiskt ha hemma, så den ska jag packa ner! :) Bilstol och sånt kan ju ligga i bilen tills man behöver dem.
Saragunmarie

#17 - - Linda:

Ta absolut med egen uppsättning av kläder åt bebisen samt spytrasor säger jag! när jag födde min kille fanns det bara tjejkläder och alla spytrasor var slut. Apdåligt! Inte kul att ha rosa kläder på en pojke som är nyfödd tycker jag. :) vi använde bara egna kläder och vi fick t.om tvätta upp våra 2 spytrasor i tvättfatet på bb. Lillen spydde maaaassor. Babynestet var också guld värt! bärselen tror jag inte dom rekommenderar att använda så pass tidigt och amningskudde brukar finnas att låna på bb.

Mjukisbyxor och sköna kläder åt dig själv. Du kommer antagligen att ha jätte varmt, så packa inte med några tjocka stickade tröjor. ;)

Svar: Tack för dina tips :)
Saragunmarie

#18 - - Anonym:

Ännu ett tips. Ta endast med mjuka sköna byxor som du kan dra upp över magen att ta på dig när du far hem eftersom att du kommer att vara jätte känslig vid operations såret efteråt. På bb kommer du endå bara att ha sjukhuskläderna eftersom du kommer att vara så sjuk när du börjar träna att komma upp ur sängen + att man har jätte varmt och kan blöda mycket så du byter endå kläderna varje dag och så att du har mindre att kavla upp när du skall fara själv på wc sen för tro mig då är du sjuk. Och köp också trosor som du kan dra upp över magen att ha när du far hem och en bra tid framöver. Väldigt osexigt jag vet, själv måste jag använda det ännu, inte hela tiden men nästan och min pojke blir snart 6 månader. Själv fick jag använda mammabyxorna flera månader efteråt för att inget skulle spänna på eller ta i ärret. Men det är ju förstås olika från person till person men räkna med att du kan vara väldigt irriterad vid ärret flera månader efteråt. Själv trodde jag att det var bara att använda vanliga byxor när ja kom hem men tjii så fel jag hade. Men lycka till. :)

Svar: Tack för dina tips! :)
Saragunmarie

#19 - - Anonym:

Babynestet sku ja absolut ta med. Dotter ha sovi i de sen dag 1 på bb,suuperbra!! Våtservetter använde vi efter att man tvättat bajsrumpan,om de lämna nånting...våtservetter finns i liberoväskan ni får.

Svar: Tack för tipsen! :)
Saragunmarie

#20 - - Anonym:

Man måst v medlem i liberoklubben för att få liberoväskan!

Svar: Det är jag :)
Saragunmarie

#21 - - Anonym:

Skrattar ihjäl mig åt Lindas kommentar. Vilken katastrof att det bara fanns rosa kläder åt en POJKE! Könsroller är tydligen fortfarande så viktiga att det ska börjas så fort babyn har ploppat ut.

Svar: Ja, jag har köpt kläder i alla möjliga färger åt bebbo. Jag vägrar klä honom i bara blått & grönt. Jag har shoppat minst lika mycket från tjej-avdelningen som från kill-avdelningen :)
Saragunmarie

#22 - - Anonym:

Även om man inte är medlem i liberoklubben får man liberoväskan från BB. Har själv jobbat på BB så jag vet att man inte börjar kolla runt ifall mammorna är medlemmar eller inte.. :)

Svar: :)
Saragunmarie

#23 - - Tina:

varför behöver man mjukt toapapper med sig?! kan förstå om man vill ha mjukt då man fött vaginalt, (ev spruckit en del) och är ihop sydd.. men ändå inget jag brytt mig om att ha med. :) däremor rekommenderar jag salt & peppar, för iaf på jeppis bb var maten helt smaklös!

Svar: Man lär nog ha ont fastän man blivit snittad. Och åt babyn kanske det kan va bra med ett extra mjukt papper. Jag vet ju inte om det kommer till användning, men många har tipsat om det, så jag tänker iallafall ta med en eller två rullar.
Saragunmarie