Lista på grejer som behövs åt bebbo

 
Det är en minst sagt krävande krabat som ligger i min mage. En lång lista på vad vi måste hinna fixa innan april har jag nu knåpat ihop. Hojta till om jag missat nåt viktigt, jag är ju nybörjare på det här området ;) 
 
  
 
Förutom allt detta så måste jag ju också handla en del grejer åt mig själv. Bl.a. kläder såklart, bröstpump, amnings-bh'ar + amningsinlägg, osv. 
 
Jag kommer att uppdatera listan vartefter jag kommer på nåt mer, och bocka av vartefter nån grej blivit inhandlad. 
 
#1 - - Anonym:

hej på dej! tänk vad tiden går fort , du berättade jyst att du var gravid och nu är du snart halvvägs!
tar du tex mammalådan får du täcke , sovpåse m.m (kolla gärna in fpas hemsida å klicka fram till moderskapsförpackning , kan hända att du får en nyare låda) någon kudde behöver barn under 1år inte .
salvor jag har använt åt mina barn är kokosolja för tex röd bak/torr hud, ekologisk och utan en massa 'skräp' i :) att tvätta bort kakka , har jag haft tvättskum, men det är inte nödvändit att ha ! några andra salvor har jag inte haft .
å matstolen rekomenderar jag ikeas antilop med matbricka! :) lycka till ! hälsar en 3 barnsmor! ;)

Svar: Tack så mycket för hjälpen :)
Saragunmarie

#2 - - therese:

Tyvärr är inte babybjörn bärselar så ergonomiska så man får lätt ont i ryggen med dom. Vi har en manducan och även om dom kostar runt en 100lapp är dom värd pengarna och väldigt bekväma. Mennsen ginns det ju bebisar som inte tycker om att vara i bärselen och då är det ju bra att man inte köpt en dyr redan från början :)
Har du annars skaffat en gravidförsäkring?

Svar: Den bärselen jag köpte kostade nästan 200€ som ny, så nån "billigare sort" är det inte :) Dock fick jag den väldigt billigt eftersom den var begagnad. Försäkringar ska jag fråga mer om nästa vecka då jag ska till rådgivningen.
Saragunmarie

#3 - - Cattis:

då vi var på en förberedelsekurs vid rådgivningen sa dom att vi skulle spara det så sent som möjligt att köpa amningsbh, och helst också köpa en storlek för stor eftersom brösten sväller då mjölken rinner till. Så jag köpte mina amningsbhn v 38 tror jag och tog då lite för stora, de passar riktigt bra nu. Mina bröst ändrade inte alls under graviditeten men nu efter bebis blev född har de nog ändrat. Spännande att börja handla saker till bebisen :) tyckte vi hade det mesta klart ganska länge i förväg men ändå har vi nog fått inhandla en del nu efter, tex idag var jag til apoteket och köpte amningsgummi eftersom lilla fröken inte öppnar munnen tillräckligt stort vilket resulterar i såriga bröstvårtor. Och måste påstå det var en härlig upplevelse att amma utan att det tog sjukt för en gångs skull :)

Svar: Tack för tipset ang. amnings-bh'n. Amningsgummi har jag faktiskt funderat på också, det skyddar väl från att bli biten också? :D
Saragunmarie

#4 - - Mikaela Kortell:

Listan är minsann lång med första barnet men roligt är det trots att det är mycket som ska skaffas. :) Vi har använt mammalådan som första säng åt babyn, eftersom den är liten och spjälsängen är så stor för en liten baby. I mammalådan kommer det med madrass, täcke och lakan, madrasskydd (dessa saker passar i mammalådan som är tänkt att kunna användas som säng). Sovpåsen som kommer med mammalådan har våra flickor tyckt om att sova i inomhus också eftersom de då känt sig mer trygga då det varit trångt runtom dem. Så även om det följer med täcke så har sovpåsen fungerat bättre hos oss. Pappa hade gjort "underrede" på hjul till mammalådan som användes ren när jag själv var baby och sov i mammalådan och den använde vi också till J och I. Skall använda det nu också med den kommande babyn. :)
Beroende på ifall du får årets mammalåda så kom det bara 2 trasor med (tygblöjor) så de behöver man absolut mer av. En haklapp och ett baby badlakan kommer också med i mammalådan. Kläderna i årets mammalåda var ganska stora så det är många av dem som inte kan används de första månaderna.
Lycka till med att skaffa alla nödvändiga grejer. :)

Svar: Tack för hjälpen :) Men jag undrar om jag kommer att få årets låda eller nästa års? Byter dom låda precis vid nyår eller?
Saragunmarie

#5 - - kairi:

Tips på nattlampa är Happy/Irislights-ljuskedja. Tänker själv ha en sån ;)

Svar: Tack för tipset, men jag ska köpa en lampa i form av nåt gulligt djur som får sitta på en hylla i sovrummet :)
Saragunmarie

#6 - - anonym:

Bröstpump får man låna från rådgivningen om man behöver så det är onödigt att köpa

Svar: Jag vill inte behöva springa in till rådgivningen varje gång jag ska pumpa, så jag vill nog ha en egen :)
Saragunmarie

#7 - - C:

Jag skulle rekomendera er att vänta med att skaffa ganska många av de sakerna du räknat upp tills bebis behöver dem, eller när ni märker om ni har behov av dem, när det är som du säger att du måste hålla i sladdarna.

Det som ni ska satsa på att köpa nu är barnvagn och babyskydd. Det andra kan vänt tills bebis verkligen behöver dom, eller du för den delen. Bröstpumpen vet du tex inte om du äns behöver. Och många av de där sakerna är sådana som endast finns til för att ha det bekvämt, går lika bra utan dom om man inte har pengarna att lägga på dem.

Så jag rekomenderat att tänka smart. Det är aldrig bra att tvinga ut alla pengar man har på saker som egentligen inte behövs.

Det finns många sätt att fixa billigare varianeter. Skötbord behövs inte, finns underlägg man kan lägga på befintliga möbler eller tvättmaskin, barnstol behöver ni absolut inte ännu, babysitter och nest behövs heller inte, det går lika bra utan. Spjälsänge behövs först när bebis är större, använd lådan tills det. Och på din fråga så delar de ut den tidigare lådn tills den är slut, så de byter inte automatiskt vid årskifte, har för mig att det brukar vara först i april någong gång? Leksaker är också ganska överskattat för små bebisar, de behöver inte så mycket.

Svar: Tack för dina tips :) Vagn köpte vi igår. Spjälsäng vill vi absolut ha, likaså skötbord. Matstol och bröstpump kan vi absolut vänta med att köpa :)
Saragunmarie

#8 - - Kristina:

skulle säga det viktigaste är bilstolen, och ev vagn. Första tiden har vårat flickor inte alls sovit i spjälsängen utan i vagnens hårdlift som vi placerat i spjälsängen för mer ombonad! sen går ju som sagt mammalådan att använda som säng, men själv skulle jag ju inte använda det bara för det känns så fel att lägga en levande varelse och sova i en kartong fast man kan få dem hur fina o sängliknande som helst :) annars är spjälsäng nr 3 att ha. Babysitter hade vi en billigare variant åt första tjejen medan vi hade babybjörn åt den andra. och rekommenderar verkligen babybjörn fast de är dyra! bekvämare och mer ergonomisk och bra "gung". Skötbord behöver man eg inte. Går ju att placera ett skötunderlägg på vad bord som helst. Matstol behövs inte förrän vid 5-6månader. Babyvakt finns massor av bra begagande, har själv haft philips avent och tyckt de varit super! bra räckvidd. minsta babykläderna hittar man jättefina och billiga på loppis. till första barnet köpte vi allt nytt, men med andra lärde jag mig att loppis is the shit då de gäller babysar! de växer ändå så fort så onödigt att köpa massa dyra och nya plagg. :) Något du glömt på din lista är "babbygym" men köp även det begagnat! används så kort tid. sängmobil hade vi till nr 1 men inte 2, inte så nödvändigt.

Svar: Tack för dina tips :) Dock vill vi nog ha ett ordentligt skötbord, det underlättar så mycket. Spjälsäng ska vi nog också ha! Är babygymet bra för babyns utveckling, eller varför borde man ha ett sånt?
Saragunmarie

#9 - - anonym:

Ni får mycket tips på rådgivningens förberedelsekurs. Köp Lansinoh från apoteket om du tänker amma. Bröstvårtorna blir kätte sjuka i början å behöver smörjas in ofta. Jag lånade bröstpump från rådgivningen och gick nog ha den ganska länge.

Svar: Tack för tipset! :)
Saragunmarie

#10 - - Jessica:

Ett babynest är något som jag rekommenderar! Vi använde vårt jättemycket och det var lätt att flytta det mellan sängen och soffan där vi tillbringade den mesta av tiden😊 Jag sydde eget men jag har sett på findit.fi att någon säljer dem för ca 30€.

Svar: Jag tror nog att vi ska köpa ett babynest, oavsett vad folk säger :) Tack för ditt tips!
Saragunmarie

#11 - - sjukskötaren :

Reagerar på att du ämnar köpa bröstpump trots att du inte ens vet om du behöver det ännu. Sedan får man vanligtvis låna så länge som du behöver den Om du behöver.

Sedan undrar jag, hur går din medicin ihop med graviditeten kan det påverka babyn? Hur är det senare då du ska amma? :)

Liksom andra sagt, skaffa endast det allra viktigaste till först. För en sån liten krabat så sover och äter mest i början så onödigt att ha allt så lång tid på förhand.

Sen undrar jag, vad är orsaken till att ett kejsarsnitt skulle vara bättre för dig, vet att du haft en stroke men har inte tidigare hört att kvinnor som haft stroke skall ha kejsarsnitt. Skulle vara intressant med mer info. :)

Hoppas du inte tycker din graviditet är alltför jobbigt, för inte lär det bli mycket lättare sen
Ett barn kräver ju så mycket,men det är de ju värda de små grynen :)

Lycka till sedan.

Svar: Jag har varit kanske lite för ivrig då jag planerat framåt, och kan absolut vänta med vissa saker än :) Jag fick byta medicin så fort jag blev gravid, så istället för Clopidogrel så äter jag nu Primaspan. Gällande amningen så har jag inte fått nåt svar än, jag ska troligtvis träffa en neurolog i nåt skede som får svara på ett och annat. Eftersom jag hade en väldigt stor propp i hjärnan som ledde till förlamning och diverse återstående mén, så vill man inte riskera att det händer igen genom att jag skulle föda normalt och utsätta mitt huvud för ett enormt tryck. Jag älskar att va gravid, om bara mina krämpor skulle lätta lite så skulle det va helt underbart :)
Saragunmarie

#12 - - Nina:

Bröstpump får man låna från rådgivningen. Säkert olika från ställe till ställe men med första barnet fick jag låna en elektrisk å stor pump (suverän).
Pumpade i 6,5 mån. å inget problem att ha den sålänge.

Praktiskt att låta babyn sova bredvid dej om du ammar.
Vår andra har inte använt sin spjälsäng nå ännu.
Rätt så onödigt med en sån, tycker jag ;)

Babyalarm finns det i mängd å massor, Philips Avent har inte varit nån höjdare här.
Kör med en walkie talkie istället.

Andningslarm användes flitigt till nr. 1 å det var en värdefull inskaffning.

En tuttflaska (anti kolik mam ex) å några burkar ersättning är bra att ha i skåpet, ifall inte amningen kommer igång så bra till först.

Bättre att amma utan bröstgummi i längden, men kan vara bra att ha i början.
Kostar inte många euron så bra att skaffa före.

Mjölkuppsamlare är en bra grejj å.

Å en näsfrida/nässug, koksalt droppar, zinksalva å potatismjöl är bra att ha hemma.
Potatismjöl och lr zinksalva är bra till rött under blöjan.

Lycka till med graviditeten. Hoppas du snart börjar må bättre.

Svar: Tusen tack för dina fina tips! :)
Saragunmarie