Dåligt bemötande på förlossningen

 
Jag ringde förlossningen i Kokkola i morse eftersom jag mådde så pass dåligt, och dom bad mig komma in för en extra koll. Vi blev emottagna av världens härligaste barnmorska, och jag fick lägga mig i kurvan för att kolla att bebbo mår bra. Återigen fick vi höra att det ligger en vääääldigt livlig bebis där inne, det finns liksom inget stopp på honom. Han verkade må bra i alla fall, vilket ju är det absolut viktigaste. ♥ 
 
 
Det visade ett stort frågetecken på bebbos hjärtljud mellan varven. Han var nämligen så vild att det var svårt att hitta hans puls. Jag låg en timme i kurvan, och allt såg bra ut på utskriften sen.  
 
 
Sen fick vi träffa en läkare, och det här var nog ett perfekt exempel på en sån som antagligen fått sin läkarlicens i ett flingpaket. Jag har stött på en hel rad oproffsiga läkare & vårdare under mina sjukhus-vistelser efter min stroke, men den här kvinnan tog nog banne mig priset! Jag blev riktigt illa till mods, och började storgråta då vi kom ut från sjukhuset. Jag har tidigare bara stött på superproffsig personal på Kokkola sjukhus, men den läkare jag träffade idag var både arrogant, nonchalant, okunnig och fruktansvärt slö - helt enkelt oproffsig på alla vis. Jag går inte in på detaljer, men jag kände mig faktiskt illa behandlad! Jag ber till högre makter att den där kvinnan inte är med under min förlossning. Jag tänker ta upp det då jag besöker mödrapolikliniken nästa vecka. Jag skulle inte känna mig trygg med en sån där förlossningsläkare. Men som sagt - barnmorskan som jag träffade idag var hur härlig som helst, och henne skulle jag mer än gärna ha med mig i förlossningssalen. Alla andra läkare & barnmorskor jag hittills träffat i Kokkola har jag också varit supernöjd med. 
 
Enligt läkarens beräkningar (som jag inte vet om jag törs lita på till 100% den här gången) så väger bebbo nu ca. 3kg. Det betyder att hans vikt motsvarar vecka 37, och jag är nu i vecka 35. Han har med andra ord vuxit otroligt fort den senaste veckan, för då jag besökte mödrapolin förra veckan så följde han ännu kurvan bra. Men som sagt, jag vet inte om jag törs lita på dagens beräkningar. Nästa vecka har jag tid för ultraljud på mödrapolin, så då får vi se vad dom säger där. Då får vi förhoppningsvis ett datum för snitt också, och jag har försökt pusha på nu så att dom inte drar ut på det för länge. I bästa fall har vi vår vilding hos oss redan om 2-3 veckor. ♥ 
 
#1 - - Daniela:

Dåligt gjort av läkaren. Jag var faktiskt jätte liten baby när jag föddes någo på 2450 gram. Fin blogg du har :)

Svar: Ja verkligen! :( Åh tack snälla!
Saragunmarie

#2 - - Therese:

Synd att du inte tyckte om läkaren vid bb idag. När jag var in på förlossningen där så hade vi två olika läkare där som kände på min mage ( överburenhetskontroll och igångsättning). Båda sa att hon nog väger runt fyra kg kanske lite över. När fröken väl kom ut så vägde hon 4090gr så iaf dom kunde sin sak väldigt bra :) Båda läkarna som vi träffade kan jag tyvärr nog tycka såg väldigt slitna och ofräscha ut men dom var båda bra och trevliga. Hoppas ni får en läkare som du tycker om med på förlossningen :)

Svar: Ja, alltså både jag & Roy blev helt chockade över hur oproffsig en förlossningsläkare (eller läkare överlag) kan va!! Jag hoppas verkligen att jag inte behöver träffa henne fler gånger.
Saragunmarie

#3 - - daniela:

jag har också träffat på en och annan riktigt USEL läkare, tycker att läkarna borde göra något personlighetstest också före de tas in till utbildningen!!

Svar: Precis!!
Saragunmarie

#4 - - Karolina:

Jag har också varit med om några riktigt jobbiga saker och har lärt mig att våga börja säga ifrån, det tycker jag du verkligen också ska göra, som du också skrev :) under en så stor och viktig situation som en förlossning ska man få känna sig trygg!

Svar: Jodå, jag säger nog ifrån. Jag blir så förbannad då folk med sådär stort ansvar inte kan beté sig!
Saragunmarie

#5 - - TIDSTJUVEN:

Men usch vilka usla läkare det finns. Synd att ni var tvungna att stöta på en sådan! :( Men tur att allt var bra med babyn <3

Svar: Ja, usch :( Jo, he e jo he absolut viktigast! <3
Saragunmarie

#6 - - Anonym:

Det går att fylla i en blankett om man är missnöjd med läkare eller vårdpersonal vid sjukhus.

Svar: Jo, jag vet. På deras hemsida kan man ge feedback också.
Saragunmarie

#7 - - Sonja:

Ojjdå det var ju tråkigt. Själv träffade jag på båda också. En jätte bra skötare första gången jag skulle upp på wc efter att katetern var borta , hon var jätte snäll,lugn,stöttande och hjälpsam. Andra gången träffade jag på en väldigt elak skötare på bb en sen kväll när jag skulle upp på wc andra gången.jag ringde på klockan för att få hjälp och så kommer en skötare och säger att nog får du fara det men jag hjälper dig inte. Och saken var den att jag var så sjuk att jag inte slapp upp utan hjälp varesig från sängen eller wc byttan. Jag skakade av smärta men fick endå säga till på skarpen att det inte var pga sjukdom utan pga smärta. Och det var väl endå hela 2-3m jag skulle gå. Och sen när jag äntligen var tillbak i säng så sa hon att jag måste upp på wc igen kl. 02, då började jag gråta. Men som tur var gick tredje gången bättre för då hade smärtstillande hunnit börja verka.. Lycka till med det sista nu och en väldigt fin mage har du :)

Svar: Usch vilka idioter det finns alltså!! :( Tack snälla!
Saragunmarie

#8 - - Daniela:

Jag har också träffat på en riktigt dålig läkare, jag visste vad det var för fel på mig (akut gallstensanfall) och ville ha smärtlindring för det, han envisades med att säga att jag hade fel och var riktigt otrevlig, till sist fick jag honom övertalad att ge mig smärtstillande, och vips var smärtan borta. Sedan kunde han tydligen inte remittera mig till ultraljud så jag skulle få kolla om det var gallsten, trots att det var på samma sjukhus... Suck...

Svar: Usch, vilken idiot!! Det borde gallras hårdare bland läkarstuderanden!
Saragunmarie

#9 - - JeNNy:

Usch då, hoppas du slipper henne i fortsättningen. 😕

Svar: Ja, hon hade verkligen skaffat sig fel yrke!!
Saragunmarie

#10 - - tommy:

jobbigt :(

Svar: Verkligen!
Saragunmarie

#11 - - Krister Nilsson:

Så pinsamt

Svar: Minst sagt.
Saragunmarie

#12 - - Robex Lundgren:

lycka till

Svar: Tack!
Saragunmarie

#13 - - ♀ THE REVOLT ♀:

Vad synd att du var så missnöjd med henne :/ Hoppas du får en bättre läkare nästa gång!

Svar: Det hoppas jag verkligen också! Hittills har alla andra läkare varit superbra som jag träffat under graviditeten.
Saragunmarie

#14 - - ncks:

Usch det är så viktigt med bra läkare har också stött på riktiga stolpskott under förra graviditeten och även denna som tur var hade jag en underbar läkare och barnmorska vid förlossningen :)

Ny på din blogg, varför ska du göra kejsarsnitt? :)




Svar: Ja, man vill ju känna sig trygg under sin förlossning! Jag blir snittad eftersom jag haft blodpropp i hjärnan för några år sen och blev förlamad. Jag är dock nästan återställd nu, men neurologerna menar att det skulle bli för stor press åt mitt huvud att föda normalt, så därför blir det kejsarsnitt. :)
Saragunmarie