Vecka 38, rädsla inför snittet

 
Nu inleder vi vecka 38, och äntligen kan jag säga att jag mår bättre! Jag har inte mått illa nästan alls nu på ett par veckor, och ingen kan ana hur skönt det är! 
 
Jag sover som sagt väldigt dåligt pga foglossningen, men de flesta dagar har jag ju möjlighet att sova en stund på eftermiddan, så då brukar det nog kännas okej ändå. 
 
Bebbo trycker ut fötterna och knäna så hårt att det känns som att huden kan spricka när som helst. Det är riktigt obehagligt, och jag tycker synd om honom eftersom det måste va så himla trångt där inne. Ibland kan jag också känna då han svänger sig från sida till sida och hans rumpa trycks ut, haha :D 
 
Det trycker på ordentligt neråt nu, och vissa dagar går jag riktigt dåligt. Dom senaste dagarna har det känts som att han är på väg ut, och jag har sagt flera gånger åt Roy att "den här ungen orkar inte vänta till 31 mars!"
 
Igår träffade jag en bekant som själv blivit snittad och som lyckades lugna ner mig lite, så just nu känner jag mig lite lugnare inför förlossningen faktiskt. Tack Kata! ♥ Dock kommer jag säkert att drabbas av en smärre panik kvällen innan det är dags, men det får jag tampas med då. 
 
"Vad är det du är så rädd för?", brukar folk fråga då jag nämner att jag är rädd inför snittet. "Hela situationen", brukar jag svara, för det är onödigt att börja älta om detaljer med nån som inte själv blivit snittad och alls vet vad det är frågan om. Några av de grejer jag oroar mig mest för (förutom att det ska hända nåt oväntat med bebbo) är att det ska göra ont då katetern läggs in, att jag ska känna mig förlamad igen då bedövningen börjar verka, att bedövningen inte ska fungera ordentligt så att jag känner då de skär i mig, och att jag ska ha fruktansvärt ont efteråt. Min smärttröskel är väldigt låg, fastän man kunde tro att det var tvärtom efter allt jag gått genom, men jag är faktiskt otroligt känslig. 
 
Om nån som själv blivit snittad har nåt lugnande att säga gällande de grejer jag räknade upp så får ni gärna berätta. Jag vill inte höra några skräckhistorier. 
 
Snart snart är bebbo här, bara 12 ynka dagar kvar. Jag längtar så otroligt mycket samtidigt som jag inte vill gå genom själva förlossningen. Men jag ska försöka fokusera på att jag snart får hålla i vårat efterlängtade troll för första gången. ♥  
 
#1 - - Anonym:

Begär att de sätter katetern efter att du fått epiduralen/spinalen!! De har ja begärt båda mina 2 snitt och de haint varit nått problem. Varför pinas i onödan;) lycka till!

Svar: Åh, så man kan göra så?! TACK, det ska jag absolut be om isåfall :D
Saragunmarie

#2 - - Marie:

Tyvärr kan jag inte ge några bra råd men jag såg att "Att vara någons fru-Emma" idag fick en massa tips om bra kläder att ha efter snittet. Just kläder känns ju kanske inte som det viktigaste men det kan ju vara lugnande att få fokusera på lite annat :) Inlägget finns här, om du inte redan läser hennes blogg! http://attvaranagonsfru.elsasentourage.se/2015/03/19/att-hitta-klader-till-efter-kejsarsnitt/

Svar: Tack, jag har redan läst inlägget :D Jag ska gå in och läsa kommentarerna nu också! :)
Saragunmarie

#3 - - belinda:

Katetern gör inte ont :) har två snitt i bagaget och båda har gått bra! Fort gicj det första gången, över på 30 min andra tog lite längre men den läkaren var försiktigare. Men jag har inge ont att säg alls om att bli snittad, gick "enkelt" och fint. Visst är man ju sjuk efteråt men de spelar int så stor roll när du väl har bebis i famnen! De går nog riktigt fint ska du se :) lycka till!

Svar: Skönt att höra, tack! :)
Saragunmarie

#4 - - Lina:

Har själv gjort planerade snitt och jag råder dig att begära att få emblasalva innan alla nålar sätts, då känner du ingen smärta alls! :)
Sen kommer du att få bra smärtlindring efteråt!

Lycka till! :)

Svar: Tack för tipset :)
Saragunmarie

#5 - - tommy:

vad kul =)

#6 - - Anonym:

Jag har också bliviy snittad i Kokkola. De är nog väldigt duktiga där och berättar hela tiden vad de gör, så att man ska känna sig trygg. Katetern sattes in före på mig, men var inga problem alls. Det klarar du galant! Du kommer ju att känna att något drar i magen, men någon smärta känns absolut inte. Efteråt är man såklart lite sjuk, men du får ju smärtstillande. Se till att utnyttja sköterskorna ordentligt och var int rädd för att begär hjälp. Lycka till!

Svar: Tack, det känns redan lite bättre :)
Saragunmarie

#7 - - Therese:

Jag har bara gjort ett katastrofsnitt så kan inte ge så mycket råd då jag inte var vaken vid snittet. Men efteråt får man ju gott om smärtstillande så du ska inte behöva ha ont i onödan i alla fall :) Men jag undrar om vi inte är beräknade till samma dag? Jag har bf 9 april! :) Fast du kommer ju få tidigare då, iom snittet. Själv kommer jag bli igångsatt denna gång pga förlossningsrädsla. Valde bort snitt just för att jag känner en del rädsla inför det, bland annat just det där med att tänk om inte smärtlindringen tagit ordentligt, kände det alltför obehagligt att vara vaken under ett snitt, men vill ju inte missa mitt barns födsel, så igångsättning får det bli!
Lycka till! :)

Svar: Ja, vi tycks va beräknade till samma dag. Vad roligt! :) För mig blir det dock kejsarsnitt om en vecka, 31 mars. Stort lycka till åt dig också!! :)
Saragunmarie