På gränsen till utbränd

Igår for jag in via hvc och tog lite blodprover. Jag har ju på sistone varit (och är fortfarande) helt utslagen, och även om jag själv trott från första början att jag är utarbetad och på gränsen till utbränd, så tänkte jag att det ju inte skadar att kolla upp sköldkörteln. Det var nån som tipsade mig om det dessutom, så jag åkte iväg och tog dom där proverna. 
Idag ringde läkaren och sa att alla värden ser bra ut. Alla blodvärden, infektionsvärden, samt köldkörteln, ser bra ut. 
 
"Du är troligtvis utarbetad, helt enkelt. Se till att ta det lugnare nu." 
Det var alltså precis som jag misstänkte. Nu har jag också läkarens order om att ta det lugnare, så jag får kämpa för det nu då. 
 
Dock kommer jag aldrig att klara av att sitta still och bara se dagarna flyga iväg. MEN, att ta det lite (eller egentligen mycket) lugnare kommer jag absolut att behöva tänka på för att inte gå in i väggen helt. 
 
"Det är en osynlig sjukdom", sa en av mina vänner som lidit av utmattningsdepression. Och det är just precis vad det är. Jag kan förstå att folk i allmänhet inte ser att jag lider av extrem trötthet. Jag har blivit så bra på att dölja det eftersom jag varit så trött i sex år nu. Dock blir jag nog aldrig van med att energin ofta är på noll, och att jag aldrig orkar ens i närheten av så mycket som jag skulle vilja. 
 
Det var en person inom vården som sa åt mig en gång att "de flesta som är i din situation skulle nog bara lämna och ligga på sängbotten". Det kanske inte stämmer helt, men jag tror nog att det ligger nånting i det. Jag tar mig alltid upp om morgnarna (ofta riktigt tidigt dessutom), och jobbar eller gör nånting kreativt varje dag. Jag har sen min sjukdom jobbat på många olika ställen, gått en hård utbildning, och sätter mig snart i skolbänken igen. Jag vill bli nåt, och jag vill göra nånting bra med mitt liv. Mot alla odds. 
#1 - - manda:

En sak som kan va bra o jö e ju att skriv upp va du ska jö under en dag, då ser man ju bättre till att man int får fö myki måsten lr saker ti jö :) kramar!

Svar: Jag skriver alltid upp dagens schema i telefonkalendern, men jag lyckas alltid få intryckt mer än planerat. Kram :)
Saragunmarie

#2 - - Cecci:

Va bra att do kolla åpp hos läkarn å kan uteslut liti saker o ting!
Ta vara på de själv o va egoistisk, do behöver jo int ligg o spott i taki dagana i ända men gör saker som får de glad o lyckli å stressfri. Inreid, pyssel, ta en rundo me kameran, utforsk nya loppisar... whatever makes YOU happy! :)
Ta hand om de! <3

Svar: Tack Cecci :) <3
Saragunmarie

#3 - - Madeleine:

Du skall ha dem att ta mycoplasmaprov! Kan bra vara att du har de också tycker du har skrivit ganska ofta att du varit fökyld/krasslig de och trötthet är en mycket vanlig symptom. Har själv varit utbränd + mycoplasma och de har samma symptom. Och mycoplasma får man medicin för! He e mång i nykarleby trakten som har haft mycoplasma eftersom de smittar via droppsmitta så de är enkelt att få de!

Svar: Tack för tipset! :)
Saragunmarie

#4 - - Elina:

Sköt om dig!
Känns som världens mest uråldriga och självklara råd som du säkert fått höra tusentals gånger, men jag säger det ändå: ta en jäkla massa pauser!
Jobba lite och vila ofta :) greja lite och strosa runt lite i trädgården (förövrigt kräver jag mer bilder på din stuga och trädgården!), så håller jag på just nu. Promenerar omkring och pysslar med lite olika och sen sätter jag mig nånstans och kelar med katterna :)
Kram på dig!

Svar: Tack Elina, jag ska tänka på det :) Kram!
Saragunmarie

#5 - - jenny :

Bra att allt var under kontroll. Du är en kämpare, och det har du alltid varit! Men ibland säger kroppen stopp. Om man inte kommer ur det själv så behöver man proffesionell hjälp, och det har ju hänt en hel del i ditt unga liv. Stroke, och allt som hände då du var liten eller yngre. Så kanske antideppressiva skulle hjälpa?

Svar: Tabletter är den absolut sista utvägen för mig, jag ser det bara som att skjuta upp problemen. I vissa fall behövs tabletter absolut, men jag vill försöka klara mig utan. Jag tror nog att jag kan klara mig ur detta på egen hand, med lite hjälp från mina nära & kära :) Tack Jenny för omtanken <3 Kram!
Saragunmarie

#6 - - Anonym:

Har själv varit utbränd och tänkte rekommendera en psykolog. En sån kan få dej att inse hur mycket du orkar med och vad du ska prioritera. Skitbra!

Svar: Jag har gått till olika psykologer men upplevt att jag inte fått den hjälp jag behöver. Den absolut bästa hjälpen har jag fått av min zonterapeut som alltid ger mig goda råd.
Saragunmarie