Stress

 
Jag stressar på som sjutton just nu. Jag mår dåligt, har ont i magen och är helt slut pga. att jag aldrig hinner ta det lugnt, men hur gör man då man har tusen saker att göra? 
 
Just nu har jag panik över en förhandsuppgift som ska lämnas in till formgivningsutbildningen jag sökt in till, med deadline på tisdag. Jag är nästan klar, men får inte till dom där sista detaljerna så bra som jag önskar. Gaaahh.. 
 
Mitt humör är dessutom en jäkla bergochdalbana just nu (ja, t.o.m. värre än vanligt!). 
 
Det jag mest av allt skulle behöva nu är en hel veckas ledighet, helt utan måsten & bekymmer. Helt för mig själv, utan nån att irritera mig på. Åh, dream on....
#1 - - Anonym:

Välkommen ti de verkliga livet! :) e nog få som har ett liv utan måsten och bekymmer. :D

Svar: Jag om nån vet nog det, kom inte och påstå annat. En vecka utan bekymmer skulle verkligen inte skada, bara för att få en chans att komma på fötter och få må bra en stund. Alla har sina problem, men nu pratar jag om mig själv.
Saragunmarie

#2 - - Anonym:

Joonej, jag mena bara att alla har ett mer eller mindre stressigt liv. Oftast tror man att man har de värst själv o att inge kan föstå hu jobbigt man har de. Fast sanningen är att det alltid finns de som har det betyyydligt jobbigare. Själv bruk ja fösök att inte klaga fast jag själv så gott som aldrig har en ledig stund i mitt liv. Som mamma till två barn, med jobb + studier räcker min fritid inte mer än till träningen. Fast det är en övergående period. En dag ska man få koppla av och då lär man uppskatta den lediga tiden desto mera. :)

Svar: Tack för din bättre formulerade kommentar! Det jag menade i inlägget var att jag just nu känner att det är på väg att brista för mig. Med tanke på min sjukdom så är stress betydligt farligare för mig än för en frisk person. Och då jag dessutom (förutom stressen) haft det rätt jobbigt på sistone så håller det nu på att bli för mycket. Jag måste välja bort nånting nu, men vet inte vad. Och jo, det finns alltid dom som har det värre. Alltid! Jag försöker njuta av dom små sakerna, och jag försöker alltid att inte va negativ, men på sistone har det blivit en hel del negativitet pga. att jag inte orkat hålla humöret uppe. Stressa inte ihjäl dig du nu heller! Kram
Saragunmarie

#3 - - Anonym:

När man känner att de håller på att bli fö mycke är det sannerligen viktigt att göra något åt saken. Man kan inte skylla stressen på någon annan. De e man själv som väljer vad man prioriterar i livet. Jag ska nog inte stressa ihjäl mig o de ska int du heller!

Svar: Japp, dags att börja prioritera!
Saragunmarie

#4 - - Manda:

Ja brukar skriv listor på alla deadlines o allt ja måst få gjort och sen rangordna dem i den viktighetsgrad och när det måst vara gjort. Sen betar ja av listan lite i taget o försöker se till att ja tänker på mig själv å. Hoppas du hittar nåt du kan ta bort, man ska int stress sönder sig för det tar så läng att återhämta sig.. :/ Kram!

#5 - - Linda:

Du vet att int stess e bra för dej! funder några extra gånger om 3 jobb verkligen e nödvändigt, å om he verkligen e värt din egen hälsa! :) he e verkligen ett måste att välj bort nanting nu om e brister fö de!

#6 - - Anonym:

Hej. En liten tankeställare till dig, förstår att du har det stressigt och en jobbig period nu. Men om det idag är så här stressigt för dig och du "bara" har två jobb, hur stressig och "jobbig" sommar kommer du inte ha i sommar då du har ett till jobb?!

Hoppas du får må bra för det förtjänar du verkligen efter dessa jobbiga veckorna/månaderna :) kram och ta väl hand om dig, det finns bara en som du.

Svar: Tack för omtanken :) Dock är det inte bara jobben som stressar mig just nu. Det är många olika faktorer som spelar in. Jag tror att det känns bättre så fort vi är färdiga med flytten då jag kan slå mig till ro i Kovjoki. Kram!
Saragunmarie

#7 - - Anonym:

Hej! Stoppa upp nu! Prioritera om och framför allt, tänk framåt! Ska du verkligen ha tre jobb i sommar? Måste du det? Är pengar mer värt än hälsa? Du kommer ju inte (?) att ha någon hyra i sommar... Ett heltidsjobb tar musten ur en vanlig människa. Du borde dessutom ta det lite lugnare. Snälla söta Sara tänk efter före du rusar huvudet i väggen!

Svar: Ja, tre jobb blir det. Dock är två av dom deltid, så "bara" ett av dom är heltid. Jag älskar att ha massor att göra, men jag måste tydligen bli bättre på att prioritera och tänka på min hälsa. Jag vet att jag borde ta det lugnare, men jag är tvungen att jobba på i 200 för att klara mig ekonomiskt eftersom jag enligt FPA och försäkringsbolagen är för frisk för att få nåt stöd överhuvudtaget. Kanske hade jag fått stöd om jag varit lat och legat i sängen dagarna i ända, men jag älskar att jobba och hålla igång, och får tydligen lida för det. Tack snälla söta för din omtanke, det betyder enormt <3
Saragunmarie

#8 - - Nina:

Hej! Livet går såklart upp och ner och alla genomlider perioder som är helvetiskt stressiga. Men här nu en hälsning från en person som har varit utbränd som 22åring med "bara" ett jobb studier och förtroendeuppdrag vid sidan om. Det är fan inte värt att pressa sig så långt. Länge tar det att komma upp ur hålet också. Vill nu inte påstå att du är utbränd, det vet jag inte för jag känner dig inte personligen.

Men jag tror inte det är någon vits att i längden skjuta upp den där semestern eller det där uppgiftsfria veckoslutet.(eller tänka att det är okej för det finns andra som har det värre som i kommentaren ovanför)

Boka in en ledig helg med jämna mellanrum! Ha minst en eller två kvällar i veckan som är till för tv-soffan. Det är inte att vara lat eller bortskämd. Det är mänskligt och absolut nödvändigt för att leva. Vila är superviktigt. Punkt. Ingen vits å jämföra sig med andra å vad de orkar. Känner man att man behöver en paus tar man den. Låter lite amper nu kanske ;) haha, men jag blir så lessen över arbetspress-hysteri å överprestations-kulturen.

Svar: Tusen tack Nina, jag lovar att jag ska bli bättre på att prioritera! <3
Saragunmarie

#9 - - aansoo.blogg.se:

det här var ju int alls roligt att läsa/höra :/ hoppas verkligen du finner en balans och att stressen int e långvarig. Du ska ta hand om dig, kom ihåg det, prioritera dig själv till allra allra största delen, för det finns bara en som du! kram <3

#10 - - Anonym:

Nu vill jag banka lite vett i din skalle! *Bank bank* :) Jag har nämligen också jobbat ihjäl mig. Allt var roligt och det var tråkigt att inte ha nåt att göra. En kompis sa en gång att hon måste få ha en ledig dag per vecka då det inte fanns några planer alls och hon bara fick ta det lungt. Strunt tänkte jag, hur ska man hinna med det?! Det borde man ha "hunnit" med. Väggen kom mot och det var inget att skoja om. Inte ens alla mina djur var roliga att ta hand om längre. Allt blev bara jobbigt, tung och omöjligt. Jag är säker på att du klarar dig med ett jobb om du prioriterar rätt. Man SKA klara sig på ett jobb, kollektivavtalen är skrivna på det sättet. Du ska aldrig jobba dej så slut så du inte orkar med nåt litet övrigt problem i livet. Om du är så slut så att du inte orkar med nåt extra överhuvudtaget så funkar inte livet som det ska. Normala människor jobbar 8-16 och sen är man ledig kvällar o helger. Det är normalt. Du har dessutom lite jobbigare så du borde kanske jobba lite mindre än normalt, i alla fall inte mer. Förstår du? *bank bank* :)

Svar: *Försöker banka in allt du skriver, bank bank*. Tack snälla fina för omtanken, absolut en tankeställare <3
Saragunmarie

#11 - - VERONICA - modeblogg:

Precis skrivet ett inlägg om hur man bör handskas med stress, lite allmäna tips sådär! :) Vet precis hur du har det.

Fin är du iallafall tjejen, otroligt. Kramkram