Tjockismagen & oense om efternamn

 
I torsdags gick jag in i vecka 13, och då fotade lillasyster Maria dom här bilderna. Jag hade tänkt vänta med att visa dom tills jag har samlat ihop fler bilder från olika veckor så att man kan jämföra lite, men nu slänger jag upp dom här i alla fall. Om ni följer mig på Instagram eller Facebook så har ni säkert redan sett bilden till höger. 
 
Ja, magen den växer. Jag kan inte låta bli att fundera hur enorm jag kommer att bli innan det här är över då jag redan vid vecka 13 har en såhär stor mage. Jag vill bli stor, verkligen känna att jag är gravid på riktigt, men jag är beredd på att det kan bli rejält tungt på slutet med en mage som jämt är i vägen och en massa extrakilon att bära på. T.o.m. Roy har skrattat och sagt att "Alltså har du en aning om hur stor mage du kommer att få?!" ..för om ungen blir minsta lik mig & Roy så blir det inget litet barn ;) 
 
En grej vi är väldigt oense om, är vems efternamn barnet ska få. Hur har ni gjort med efternamn åt barnen, ni som fått barn då ni inte är gifta? 
 
#1 - - sofia:

Våra barn har fått sambons efternamn, då med tanke på att om vi nångång gifter oss tar jag med störst sannolikhet hans efternamn också... :)

Svar: Ja, det låter ju mest logiskt, men om vi gifter oss så tänker jag antingen behålla mitt namn eller ta dubbelnamn. :)
Saragunmarie

#2 - - Nina:

Nu var vi ju iofs gifta men hade vi inte varit det så hade sonen fått makens efternamn då vi ändå skulle gifta oss i något skede. Mindre pappersarbete om inte både mor o barn skulle behöva byta ;)

#3 - - Jennifer:

Jär har Vincent nog fått pappas efternamn å he har ju jag å mena ta i framtidn, så he kännsta bäst så :)

#4 - - Amanda:

Självklart hans med samma anledning som ovan. :)

#5 - - therese:

Bebisen får ju automatiskt ditt efternamn från början redan på bb och har det ända tills ni skickat in pappren om vad bebisen ska ha för namn. Eller har döpt bebisen om ni tänker göra det. Men som andra skrivit så fick Cevin pappas efternamn när vi ändå var förlovade och jag hade ändå tänkt byta när vi gifte oss. Men sen vet jag inte hur det är om ni gifter er och du tar dubbelnamn eftersom jag har för mig att man inte får ha olika efternamn i familjen. Barnet måste ha mammans eller pappans efternamn. Sen finns det ju dom som låter barnet själv bestämma vilket efternamn dom vill ha när dom blir äldre och lämnar med mammans när dom är små.

#6 - - Linda:

Våra flickor har alla haft pappas efternamn från början även om vi inte visste om vi sku gifta oss eller inte. Men tillsist ville vi ändå för enkelheten ha samma namn allihopa å vi gufte oss å ja bytte namn. Fanns inte för mej en tanke på att sätta mitt efternamn på barnen även om ja skulle ha tagit dubbel-namn. :)

#7 - - Sara:

Jag har inga barn ännu, men för mig skulle det vara självklart att ge min pojkväns efternamn.

#8 - - Sara ~ Candis:

Nämen, detta har jag missat <3 stooooooort grattis. Kan inte önska er mer lycka till :D ni har något riiiiiiktigt häftigt framför er.

Svar: Tusen tack :D <3
Saragunmarie

#9 - - lillHill:

Oj, här var alla konservativt överens!
Då kan jag berätta att den dagen vi skaffar barn kommer barnet självklart bära MITT namn, jag är den som bär barnet och jag är den som föder det. Why not liksom? Dessutom kommer varken jag eller sambon att byta efternamn om den dagen kommer så att vi gifter oss, jag gillar mitt, och han gillar sitt, varför göra det till en kamp om vems namn som är mera "rätt" då, när båda trivs med det de redan har? :)

#10 - - Linda:

San tå vi får bån om några år kommer di nou ha Robbs efternamn! :) gifter vi oss nangang kommer ja ta till hans namn så ja har dubbel efternamn (ha ja planera) ;)

Svar: Jag sku int vila byt na efternamn om vi gifter oss, men troligtvis blir e noo dubbelnamn entå. Åså sku ja vila att bånen sku ha mett namn, men he gar jo absolut int :p
Saragunmarie

#11 - - Linda:

Ja gissar at e säkert kan va svårt att beslut om tokode saker! men hur som haver ere ju int så brottom me just efternamnet ännu. ni har mang månader på er, så he ti lägg undan e mellan varven & ta upp e igen tå e närmar se :)

#12 - - Anonym:

Jag tycker att det är så löjligt att alla tycker att det är så självklart att barnet får pappans namn, speciellt om man inte är gift. Om ni inte är gifta får barnet ditt namn tills ni anmäler något annat/fastställer faderskapet.

Svar: Tack!
Saragunmarie

#13 - - Janina:

Våra barn har mitt efternamn och det har aldrig varit något konstigt med det, för oss. Alla tar för givet att de har Daniels efternamn och höjer på ögonbrynen när vi påpekar att de har mitt, fattar inte varför det skulle va så konstigt?! De är ju mina barn lika mycket så varför ska det vara en självklarhet att de ska få pappans namn? Jag anser (och det må låta löjligt) att när det är mamman som burit och fött fram barnet så är det väl HENNES namn de ska få? Jag tycker inte det är konstigt om man VILL ge barnen pappans namn, men att det ska vara en självklarhet för många förstår jag inte.

Jag ville ge barnen mitt namn eftersom jag vill föra det vidare och för att "hylla" min pappa. Det är p.g.a. pappa som jag är stolt att vara en Nylund och vill att mina barn ska bära namnet med stolthet också. Daniels efternamn är väldigt ovanligt och själv skulle jag inte vilja heta Gunnar i efternamn (och tror inte flickorna vill heta det heller sen när de blir äldre. Vill de göra det så får de självklart byta sen.) Daniel själv är inte så förtjust i det heller så den dagen vi gifter oss tar han endera mitt namn eller så behållar vi våra egna. Han förstår varför jag inte vill byta.

Nä, jag hejar för att fler barn får mammans namn! Det är oftast mamman som gör allt jobb från första början så varför ska pappan få "äran"? Hehe.

Svar: Tack Janina! Precis sådär tänker jag också! Jag gillar inte Roys efternamn alls (Suomalainen) heller, så jag kommer troligtvis att behålla mitt efternamn om vi gifter oss - så då tycker jag att barnet kunde få ha mitt namn också. För som du säger så är det ju jag som bär på barnet och även föder det. Det är så gammaldags att säga att "klart att barnen ska få pappans namn!". Vi kommer nog att fortsätta gräla om det här ända in i slutet, men jag känner på mig att jag inte kommer att få min vilja igenom, oavsett hur envis jag är.
Saragunmarie

#14 - - Linda:

Jag tycker Janina hade ett bra svar! :)

#15 - - Nina:

Här fick barnen pappans efter-
namn.
Sen när vi gifter oss kommer
jag att ha dubbelnamn men det
var ändå en självklarhet att barnen
ska ha hans efternamn :)