Havandeskapsförgiftning?

  
Jag blev redan för ett par månader sen varnad för att jag har större risk än normalt för att drabbas av havandeskapsförgiftning eftersom jag mått illa genom i princip hela graviditeten. Nu har jag känt några dagar att det "flimrar till" framför ögonen för ett par sekunder, vilket lär vara ett av symptomen på havandeskapsförgiftning. Blodtrycket är dock bra (det håller sig runt 130/80), och hittills har jag inte haft nån äggvita i urinen. Det blev dock inte kollat på rådgivningen igår fastän jag nämnde flimret.. Och då visste jag inte själv heller att äggvita i urinen är ett symptom, så därför tog jag inte upp det. Jag litar ju på att rådgivnings-tanten vet vad som behöver kollas upp, men tydligen fungerar det inte alltid så bra.. Jag fick mest ett höjt ögonbryn då jag sa att det flimrat framför ögonen nu & då på sistone..  
 
I alla fall så är jag ju orolig nu över att jag ska drabbas av havandeskapsförgiftning till råga på allt. Ofta är det väl rätt lindrigt, men i vissa fall kan det väl bli rätt allvarligt om jag förstått det rätt..? Och så kan dom väl tvingas plocka ut babyn tidigare? Berätta gärna ni som vet. Ni ger mig alltid de bästa svaren. ♥  
 
#1 - - Madelaine:

När jag var gravid lämnade jag alltid som rutin urinprov vid varje besök på rådgivningen. Men kanske det inte är rutin där du går? Men iaf med det provet kollade de alltid stickprov så att det inte var något avvikande. Men är du orolig skall du ringa om att få komma in på kontroll! Man kan aldrig ringa för mycket ;) För det är bara du som kan känna hur det känns, det kan ingen annan utomstående göra! Känns något fel, stå på dig!

Svar: Jo det är nog rutin egentligen, men själv var jag så yr efter att ha halkat strax innan jag åkte dit, så jag glömde helt bort det. Och rådgivnings-tanten påpekade inte nåt heller, så då lämnade det. Jag ska i alla fall ringa imorgonbitti och be om att få komma in och lämna urinprov.
Saragunmarie

#2 - - Anonym:

Stå på dig om du är orolig, bättre kolla en gång extra. Jag fick havandeskapsförgiftning, den värre sorten... Jag kände att de var något fel på mig under graviditeten. Problemet var bara att RDG tanten inte riktigt trodde på mig. Men tror nog du känner om det är något som är fel.

Svar: Tack, jag ska ringa och prata med rådgivnings-tanten imorgon!
Saragunmarie

#3 - - Sandra:

Jag hade liknande blodtryck under hela graviditeten med Leon, men det var först i v 35+6 det visade att jag hade protein (äggvita) i urinen. Samtidigt hade mitt bt förhöjts, så jag fick order om att hålla koll på blodtrycket hemma, samt lämna urin på rdg varje dag (+ctg vid malmska under helgen). Leon var ju så stor då redan och därför hade vi inplanerat kejsarsnitt i 37+1. Men dagen efter det hade konstaterats protein så hade jag huvudvärk hela kvällen, och det undre blodtrycket sjönk aldrig under 110 (det ska eg vara under hundra), så då ringde jag förlossningen vid vcs och blev intagen. Jag låg på BB i 1½ dygn innan det började "falla stjärnor" framför mina ögon, och då morgonen efteråt blev det akut kejsarsnitt istället. Så ja, det kan bli ganska akut väldigt plötsligt om det vill sig, men i de flesta fallen läggs förlossningen igång istället för kejsarsnitt (men jag fick ju inte föda vaginalt öht).
Hon brukar nog ha bra koll på havandeskapsförgiftning vid rdg, men eventuellt har hon mest tankarna hos sin egen dotter som har bf imorgon ;)
Fråga mig bara om det är något mer du undrar över som jag eventuellt kan svara på.

Svar: Tack för ditt svar! Hon verkade nog extra "upp i det blå" igår.. Jag blev mest frustrerad & irriterad under den där halvtimmen jag satt där.. Jag ringer dit imorgonbitti och ber om att få komma in och kolla så att allt är okej.
Saragunmarie

#4 - - TIDSTJUVEN:

Hoppas att allt är okej. <3

Svar: <3
Saragunmarie

#5 - - Sabina Granholm:

Man kan inte förutspå vem som har större risk att drabbas för havandeskapsförgiftning, det är väldigt individuellt och ingen vet varför man får det eller vad det beror på. Det skrivs att det är större risk att det drabbar förstföderskor, om man väntar tvillingar, över 35 år, har någon njursjukdom, reuma, blodkärlssjukdom, diabetes eller är överviktig osv...

Jag fick själv GROV havandeskapsförgiftning med mitt andra barn. Jag har ingen av de ovanstående sjukdomarna eller är överviktig och jag var 23 år.

Men symptomen jag hade var äggvita i urinen som ökade för varje rdg-besök. Blodtrycket sköt i höjden. Det är för övrigt undertrycket du ska ha koll på. Det får inte stiga över 100!!!
Mitt blodtryck var uppe i 185/110 om jag minns rätt dagen dottern föddes med akut kejsarsnitt i v. 35+6. Jag hade även den värsta huvudvärken jag någonsin haft i mitt liv, tryck i bröstet samt flimmer framför ögonen. Värkarbetet satte i gång av sig själv (dottern mådde inte bra i magen och ville ut) men jag fick inte föda vaginalt med tanke på mitt förhöjda blodtryck.

Fostervattnet hade förvandlats till grönt klibbigt gift som dottern hade fastnat i inne i min mage. De blev tvungna att skära sönder min livmoder så vätska skulle rinna ut så dottern lättare skulle glida ut. Efteråt låg jag på intensiven i ett mörkt rum i 2 dygn med magnesiumdropp för att motverka kramper. Morfin fick jag lite nu som då.

Dessutom hade de inte sytt åter livmodern ordentligt så 1½ l blod hade läkt ut i magen på mig och jag opererades akut igen 2 dygn efter förlossningen, men det är en annan historia.

Det jag vill säga är att be rådgivningstanten kolla extra om du är bekymrad. Låna hem en blodtrycksmätare så du kan hålla koll på trycket själv. Svullnad och snabb viktökning är också ett tecken på havandeskapsförgiftning, lägg det bakom örat.

Förhoppningsvis går allt bra. Lycka till :)

Svar: Usch vad jag blev orolig nu :( Det där låter inte alls roligt! Jag ringer rådgivningen kl. 8 imorgon, så ska jag be att få åka in och ta lite prover.
Saragunmarie

#6 - - Sabina:

Jag fick havandeskaps förgiftning, men när dom upptäckt de va ja redan över tiden. Blodtrycket va svinhögt men hade bara lite äggvita i proteinen. Min stuvsyster fick den värre sorten men båda våra barn mår bra. Kanske ibland känns som dom int har så bra koll på rådgivningen men iallafall där jag gick hade de mer koll på hur jag mådd än jag själv gjord. Hoppas det bara är något annat som spökar.

Svar: Det är tydligen vanligare än jag trodde det här.. Tur att era barn mår bra!
Saragunmarie

#7 - - malin:

Stå på dig och ta upp det med din BM så snart som möjligt, det behöver absolut inte vara någonting alls men kan vara bra att kolla upp en gång extra då det ändå kan komma plötsligt. Mitt övre tryck höll sig nästan hela tiden mellan 95 eller 110 så behövde inte bli orolig men jag vet ett par som fått havandeskapsförgiftning men då har det varit såpass i slutet av deras graviditet och de har blivit igångsatta då.

Svar: Tack, imorgon ska jag va hårdare och kräva mer info gällande detta!
Saragunmarie

#8 - - SC:

Tycker nog du absolut ska kolla upp det på rdg. Du som har ökad risk och allt så inget borde förbises. Har du haft nå huvudvärk eller smärta i övre magen, som ett bälte? Finns många symtom som kan tyda på havandeskapsförgiftning. Bättre att kolla upp en gång extra än en gång för lite tycker jag.
Försök att tänka på annat också så inte blodtrycket höjs pga stress.

Hoppas ni båda mår bra!

Svar: Jo jag ringer imorgonbitti och kräver att dom kollar mina värden igen. Huvudvärk har jag ganska ofta, men det har jag haft de senaste 10 åren ungefär. Nån smärta högt upp i magen har jag inte känt regelbundet. Tack!
Saragunmarie

#9 - - JeNNy:

Jag hade grav.förgiftning med första, men lyckligtvis "bara" högt blodtryck o äggvita i urinen. Hon föddes helt normalt utan problem. Nu har jag fått det igen..lindrig variant igen med högt blodtryck o äggvita. Har ännu normal uppföljning, mäter blodtrycket hemma 4 ggr per dag. Nu e det bara att vänta att bebis kommer av sig själv. 😊

Svar: Lycka till, hoppas du har samma tur den här gången! :)
Saragunmarie

#10 - - sandra:

Jag fick också preeklampsi, men klarade mig lindrigt undan för jag var i v 39+1 och blev igångsatt med det samma. Huvudvärken hade jag haft några veckor men sedan fick jag protein i urinen och mycket högt blodtryck - 155/120 och det ville inte gå ner. Men jag fick äta blodtrycks medicin nästan 2 månader efteråt för att få ordning på trycket! Stå på dig fastän tanten är "uppe i det blå", jag vet exakt hur hon kan vara.

Svar: Tack! Jag ska in och lämna urinprov idag, och kolla blodtryck och sånt.
Saragunmarie