Förberedelsekurs

 
Idag börjar en förberedelsekurs som vi ska delta i. Jag tror att det kommer att bli roligt och lärorikt, och jag hoppas att de tar i beaktande oss som ska föda genom snitt också. Hursomhelst så ska det bli roligt att träffa andra gravida, och jag hoppas att vi får lära oss massa nytt. 
Idag kommer Roy att kunna va med också, men sen kommer det att bli svårare eftersom han jobbar tre-skiftes.. Men jag hoppas att det kommer att lösa sig så att han kan va med på åtminstone några av tillfällena. 
 
Hurudana erfarenheter har ni av förberedelsekurserna? Tycker ni att det varit givande, och ni som fött genom kejsarsnitt - har ni fått ut nåt av kursen? Det varierar såklart från gång till gång, och från plats till plats, men sådär överlag..?  
 
#1 - - Frida Svensson:

vi har anmält oss till föräldrakursen och den börjar om några veckor. ska bli spännande att se vad man kommer lära sig!

Svar: Ja, det ska bli intressant att se vad kursen har att erbjuda :)
Saragunmarie

#2 - - Cattis:

vi gick på förberedelsekursen i pedersöre i höstas. Första gången berättade de mest vad som skulle ske de olika gångerna och alla fick berätta om sig själv och sånt. Andra gången tittade vi på en film om en förlossning, tredje gången amning och sista gången var om babyvård och livet efter förlossning typ...Jag tyckte jag lärde mig mest gången de berättade om amning, vissa saker kändes som att "detta vet jag redan" kanske för att jag läst på ganska mycket om olika saker plus att jag studerat och jobbar inom barndagvården (men det är ju förstås lite äldre barn). Mest väntar jag på att vi ska ha efterträff med gruppen nu i januari/februari och få träffa alla föräldrar och bebisar :)

Svar: Men det låter ju superintressant! :) Tack för ditt svar!
Saragunmarie

#3 - - Hjärtebarnsmamman ♥:

Vi fick inte ut mycket av de tre besöken vi var på, men så var barnmorskan som höll i det inte så himla engagerad i att få det intressant heller ;)

Förresten, man har rätt att va ledig (dock utan betalning) när man ska på föräldrakurser!

Hoppas du får ut ngt vettigt av det =)

Svar: Tack! Det beror så otroligt mycket på hur pass engagerad personen är som håller i det! :)
Saragunmarie

#4 - - sofia:

Ja tyckt tyvärr int at man fick ut na myki åv förberedelsekursen. At e tar sjukt at föd båån, typ. 😉 Vi prata int alls om na kejsarsnitt, men he va int nan mammo i vår grupp helder som had inplanera kejsarsnitt, så hoppas du får naa info om e naa du funderar över!

Svar: Tack, hoppas di nämner na om kejsarsnitt nu tå di vejt att jag har inplanera he.. :)
Saragunmarie

#5 - - elin:

Jag tyckt nog att kursen va givande, även om man redan veta myki av he som gicks igenom så va ett bra sätt att förbered sig mentalt. Plus att man får lär känn andra blivande mammor i trakten!

Svar: Tack, vi får hoppas att jag tycker e blir lika skoj tå :)
Saragunmarie

#6 - - Ida:

Det brukar vara väldigt roligt på träffarna. Några från vår grupp träffas fortfarande 1 gång/månad och våra barn är tre nu :)

Svar: Vad roligt om ni har fortsatt att träffas :)
Saragunmarie

#7 - - JENNYH - Mammablogg:

Det där är jag också lite nyfiken på, ifall de tar upp något om kejsarsnitt. Berätta gärna =) ska också göra snitt senare i vår!

Svar: Det verkar nog som att de kommer att ta upp nåt, för vi fick åtminstone önska vad vi vill att de ska ta upp, och då nämnde ju jag kejsarsnittet. :)
Saragunmarie

#8 - - Sandra:

Jag tyckte inte att förveredelsekursen var mycket annat än informativ, och om jag minns rätt var det inte särskilt mycket tal om kejsarsnitt, tyvärr :( det enda jag fick ut av kursen, var att jag lärde känna de andra mammorna :) de flesta av oss träffas ännu 1/månad och hälften har fått eller ska få andra barnet också... Och då är det 2 år sedan vi började träffas ;)
Det jag däremot väldigt varmt vill rekommendera är profylaxkursen som Maria Kronqvist drar! Det är så mycket mer än bara andningen, så fastän jag visste att det skulle bli snitt för oss så kändes det så mycket bättre efter den kursen!! :D

Svar: Jag hoppas att de kommer att ta upp åtminstone NÅT om snitt eftersom jag nämnde det då vi fick ge önskemål. Och tack för tipset, det blev nog nåt på tal om den kursen senast också :)
Saragunmarie