Tre månader till bf

 
Idag är det exakt tre månader till beräknat förlossningsdatum. Dock är det ju inte riktigt så mycket kvar eftersom jag blir snittad och dom tar ut honom tidigare, men tills vi fått ett nytt datum så är det ju 9 april som vi siktar på. ♥ 
 
Men alltså, tre månader. Det är ju ingenting. Snart är han här! 
 
Dagen till ära vaknade jag upp med ett hemskt illamående. Värsta illamåendet på flera veckor. Usch usch usch! Det har hållit i sig hela dagen, dock lättade det lite nu då jag fick sova ett par timmar på eftermiddan. 
 
 
Idag använde jag gravidjeans för allra första gången. Jag är absolut ingen jeans-människa, men dom här var riktigt sköna!  
 
 
Jag åkte iväg till rådgivningen idag bara för att kolla så att inte blodtrycket är åt skogen då jag haft sån hemsk huvudvärk på sistone. Hittills har ju blodtrycket varit bra (det var kanske liiite väl högt senast jag provade), men det skadar ju inte att kolla upp det en extra gång. Men, det var bra idag också, så huvudvärken beror nog på nåt annat. 
 
Igårkväll hände förresten det som jag under hela graviditeten varit livrädd för - jag halkade och föll med ett brak. Dock hade jag tur och landade på röven, så det var ju mjuk landning (haha), men det är klart att man blir skraj ändå.. Dock har det nog bökats på inne i magen sen dess, och jag fick ju inte heller ont nånstans efteråt, så nu får vi bara hoppas att det inte händer fler gånger. Barnmorskan lyssnade på bebbos hjärtljud idag också för säkerhetsskull, och de va normala, så ingen skada skedd. 
 
Jag passade på och ställde mig på vågen nu då jag var till rådgivningen, och min totala viktökning är nu 8,25kg. Normal viktökning i vecka 28 är 8-11kg, så jag är precis i nedre kanten. Dock klagar dom på att jag gått upp lite väl snabbt nu på sistone, så det kan jag bli lite irriterad på.. Jag ligger ju trots allt innanför ramarna! Och så får jag höra "men OJ vad stor du blivit!" av folk nästan dagligen. Det är inget jag hittills blivit arg eller ledsen över, men jag kan tänka mig att det inte är så roligt att höra det jämt sen i slutet då jag garanterat är mycket större än jag är nu, då allt känns tungt & bökigt.  
 
#1 - - elin:

Alltså folks kommentarer. Jag känd mig som ett vandrande berg när ja va gravid för så fort ja gjord entre till ett rum va folk ba "Woooooah va stoooooooooor du e". Man ba vaaa? He had ja int lagt märke till ..eller? ;) man had nästan lust att säg "detsamma" till alla som kommentera där i slute :D

Svar: Haha, ja alltså he e tydligen skitlätt för folk att bara släng ur sig vasomhelst :D Nu ere ju tur att ja int tar åt mig negativt av e, o då ja dessutom int känner mig så stor än. Ja vill ha myki störr maga innan dähär e över, så att ja verkligen får känn på hur e e att va STOR. En dag då ja va lejd allt så svara ja faktiskt "oj tack, o desamma!" åt ejn som kommentera att ja hadd blivi så stor.. Dock sa ja noo direkt att ja skoja, men ja vart så lejd all pikar så ja måsta ba :p
Saragunmarie

#2 - - Pamela:

Jag kan också känna att det är lite mycket med vikten från rådgivningen.. två olika hälsovårdare har frågat av mig hur det känns att gå upp i vikt hela tiden.. Jag blev lite chockad faktiskt och sa att men det bryr jag mig inte i, för det ska man ju göra.

Och nu när jag är i vecka 29 så hade jag gått upp 5 kg från startvikten och då tyckte hon det var helt normalt, även om jag vet att normalt egentligen är många kg tyngre..

Det är ju SÅ olika på hur man är byggd och ja, det är ju mycket så spelar in..

De känns lite som att de inte vill att man ska gå upp någonting extra i vikt!

Svar: Alltså man blir ju nog irriterad då det ska påpekas från rådgivningen så fort vågen börjar visa plus. Jag gick ju ner i vikt i början, och sen stod det still ett bra tag, men så fort vikten började öka så började pikarna komma. Alltså suck.. Jag är glad över de kilon jag gått upp hittills, för då jag ökar i vikt så vet jag ju att jag äter tillräckligt och att babyn mår bra. Men tydligen ska man aldrig få va helt nöjd..
Saragunmarie

#3 - - Sandra:

Jag tror att jag aldrig fått några pikar alls från sjukvården om min vikt, och då har jag gått upp ca 21kg båda gångerna! :o

Svar: Oj, då har du nog haft tur :)
Saragunmarie